Island 2016.

Äntligen har jag fått tid att gå igenom alla fina foton från Islands-resan. Jag kan säga, med handen på hjärtat, att detta definitivt var den bästa resan jag varit på. Vi hade så jäkla kul och naturen i kombo med roliga aktiviteter och fääst blev bara helt perfect. Detta blir ett lååååångt inlägg so hold on and let’s go!

Efter att vi landat med planet i Keflavik så åkte vi direkt med bussen till Blue Lagoon som låg typ 15 min därifrån. Blue Lagoon består av varma källor som man badar i och DAMN var skönt det var. Vattnet var alldeles vitt och minst 37 grader varmt. Det fanns en bar som låg mitt i den varma källan och i ett annat litet hus mitt i källan kunde man lägga en unik ansiktsmask. Det var verkligen full on spa-känsla på hela upplevelsen och jag ville typ bosätta mig i det varma vattnet. Efter badandet bytte vi alla om och åt sedan middag på plats vilket innefattande en riktigt trevlig buffé.

När vi kom till hotellet installerade sig alla på sina rum tillsammans med respektive roomie. Jag bodde med Sara och vi tog oss upp till våning 10 där vår lägenhet låg. Utsikten därifrån var perfekt över hela Reykjavik och det kändes härligt drömsk. För det flesta blev det natti-natt direkt på fredagen eftersom vi kom fram rätt sent från Blue Lagoon. Det var skönt att krypa ner i sängen och ladda inför lördagens aktiviteter.

lördagen blev det hotellfrukost a la grande med massor av frukt, bacon och äggröra för min del. Sen runt åtta-snåret var vi ett gäng som begav oss till Eldhestar typ 30 min utanför Reykjavik där vi skulle få rida på islandshästar. Lite nervös var jag allt när jag satt upp på min fina islandshäst för dagen.. men den tre (!) timmar långa ridturen gick superbra och det var häftigt att testa på att tölta. Alla i häst-gänget var supernöjda med ridturen och väl hemma på hotellet igen blev det lunch på restaurang Haust och sen var jag snabb med att hoppa in i duschen för att bli av med hästdoften och piffa till mig inför middagen. Många av kvällarna tillbringade vi nere i Beer Garden på hotellet och det blev snabbt standard att inleda med en drink/öl där nere innan bussen plockade upp oss för att ta oss till middagen. Lördagens middag avnjöts sedan på Perlan som är en häftig restaurang som snurrar. Sakta, sakta ska väl tilläggas men coolt vare. Under middagarna hade jag och några kollegor ordnat med uppdragskuvert åt alla bord och det hölls en mängd härliga tal och annat under kvällen.

Efter att vi kommit tillbaka från middagen blev det förferre i rum 1408 där Lasse och Janne bodde ihop. Drinkarna flödade och likaså skratten. Lagom till att andra hotellgäster börjat klaga över vår högljuddhet drog vi ner på stan för att avsluta kvällen på ett mysigt öl-hak.

Hela söndagen vigdes åt den populära turist-attraktionen Gyllene Cirkeln. Detta innebar att vi åkte runt med buss och guide på Island och fick uppleva fantastisk jäkla natur. Bland annat vattenfallet Gullfoss, en nationalpark och coola gejsrar. Helt magiskt och jag fotade som en galning.

Efter utflykten blev det en snabb vända på rummet för att sedan ta en cider nere på Beer Garden tillsammans med alla andra. Det var happy hour så cidern som bjöds var gigantisk vilket roade många. God som tusan var den också! Söndagens middag avnjöts på restaurang Kolabrautin som låg i det stört häftiga konserthuset Harpan. Om man diggar arkitektur så bör man verkligen spana in Harpan. DAMN vad snyggt. Kvällen avslutades sedan nere på Beer Garden med en härlig Cosmo.

Måndagen kickades igång kl 8 med konferens för hela slanten. Upplägget hade fokus på dom förändringar vi behöver och vill utföra på Meridium och alla hade sedan innan valt ämnesgrupper som vi satt och diskuterade i under hela kvällen. Jag var med i gruppen för transparens, öppenhet och ärlighet. Våra diskussioner handlade om vad för mind set som vi alla egentligen borde ha när vi går mot en helt öppen och ärlig organisation utan hierarkier och diskussionerna vi hade var riktigt givande. I slutet av dagen fick alla grupper presentera vad som diskuterats och om det framkommit förslag på beslut som skall leda till förbättring. Mikael från Crisp var med under hela konferensen som moderator och gav oss en första inblick kring consent desiscion making. Det var riktigt intressant och kändes skönt att börja lära sig ett mycket bättre och mer konsekvent sätt att ta beslut på. Jag tror alla kände att ett viktigt steg togs efter att konferensen var slut och man kände att peppen lös hos många.

Efter konferensens slut var det dags för resans sista middag som skulle avnjutas på Lækjarbrekka där vi möttes av två vackra långbord i en lokal vi hade helt för oss själva. I ena hörnet av restaurangen fanns även ett piano och tja.. ni vet nog hur fantastiskt rolig kvällen sedan blev. Vi har många musikintresserade på Meridium och fantastiskt många duktiga musiker så alla sjöng, skålade och testade pianot under kvällen. Förmodligen bästa middagen under hela resan i mina ögon (och öron). Musik är universalt och alla kan verkligen uppskatta det på sitt egna sätt vilket är så jäkla fantastiskt.

Efter middagen drog en del ut på stan för en sista dans innan resans slut medan jag och några andra avslutade kvällen på Beer Garden där skratten avlöste varandra och jag tog min allra sista Islands-mojito.

Under den tidiga, tidiga tisdagsmorgonen lämnade vi sedan hotellet. Nöjda, glada och jättetrötta eftersom en del dygnat och en del bara sovit några fåtal timmar under natten. Vilken resa. Jag tror aldrig jag känt att jag fått ut så här mycket av en resa någonsin och även jag, som har världens dåligaste minne, kommer minnas Islands-resan hela mitt liv. Jag är så tacksam över att jag arbetar på ett företag som tar en till Island och tillbaka igen med syftet att stärka företaget och alla som tillhör det.